Kender vi ikke alle en, der har mistet alle sine dokumenter eller billeder? Hvis du ikke gør det, så er det nok kun et spørgsmål om tid, før det vil ske!
Hvis du vil sikre dig, at det ikke er dig, der skal blive kendt som den, der mistede uvurderlige data, så skal du NU - og ikke i næste uge - lave en plan for, hvordan du vil sikre dine dokumenter og billeder, inden du oplever at din pc eller harddisk går i stykker.
Det er ikke muligt at sige, hvilken model for sikkerhedskopiering, der passer bedst til dig, men du bør overveje en af følgende muligheder:
Hvis du har en Google Mail, kan du med jævne mellemrum sende en mail til dig selv, hvor du vedhæfter nye billeder/dokumenter og i emne linien beskriver hvad der er vedhæftet. Det kræver meget diciplin og overblik at sikre alle ting på den måde, men den er gratis, hvis man ser bort fra den tid du skal bruge.
Brænd en CD med dine nye billeder/dokumenter f.eks. hver måned. Husk dog at CD'er også forgår, så en gang imellem skal du brænde en kopi. Denne metode kræver også diciplin.
Køb en ekstern USB harddisk med mulighed for automatisk backup. Den kan købes for omkring 500.- kr, du har dog ikke din backup ude af huset.
Tag backup af dine filer til nogle af de gratis steder, der findes. Der er dog begrænsninger i antal filer du kan få plads til og det er ikke de hurtigste løsninger.
En lille fiks løsning kunne også være gratis programmet DropBox, som automatisk tager sikkerhedskopi af udvalgte filer. Gratis løsningen er dog begrænset til 2GB data.
Hvis du mener dine billeder/dokumenter er så vigtige - og du ikke vil binde dig til den tid og diciplin ovenstående modeller kræver, så skal du måske ofre omkring kr. 350.- om året, og installere BackBlaze, som helt automatisk sikrer dine data. Du kan afprøve sikkerheden gratis i 15 dage.
Tag beslutningen NU - det er ikke kun naboen, der bliver ramt af nedbrud på sin pc.